Sigurno ste se tokom prošlih dana susreli s reklamom koja predstavlja Muzej iluzija u Tower centru. O kakvoj se točno iluziji radi?
Tower centar je na tjedan dana, od 11. do 18. svibnja, ugostio iluzionističke eksponate koje inače možemo vidjeti u popularnim Muzejima iluzija u Zagrebu, Zadru, Ljubljani. Sama zamisao Muzeja iluzija dolazi iz Zagreba, a uspješnim radom ubrzo je postao jedinstven globalni projekt. Modelom franšize, Muzej iluzija otvara se diljem svijeta, od europskih gradova sve do SAD-a i Dubaija.
Izložba u Tower centru broji četiri eksponata iluzije – obrnutu sobu, iluziju stolica, rupu bez dna i zrcalo zamjene lica, a mogu se pronaći na četvrtom katu shopping centra. Izraz “pronaći” može se doslovno shvatiti jer su iluzije pomalo nezgrapno postavljene po hodnicima centra. Iluzije i optičke varke odlična su zabava namijenjena svakoj dobnoj skupini, no primijetili smo kako izostaju objašnjenja uz eksponate, što je nekolicini izazivalo nejasnoće korištenja istih.
Na stranici Tower centra mnogo se raspravlja o spomenutoj izložbi. No ono što se treba upitati jest koji je glavni cilj dovođenja Muzeja iluzija u Tower centar i njegove snažne marketinške promocije? Odgovor nije toliko kompliciran – ovo je još jedan prikriveni poziv koji aludira na potrošnju. Već kad ste posjetili izložbu iluzija, zašto ne bi “usput” pogledali nove akcije i proizvode koje vam nude trgovine Tower centra?
Stručnjaci maloprodaje izgrađenog okruženja iskorištavaju moć mjesta kako bi se olakšala potrošnja i time ostvarila dobit, a prikrila ukorijenjenost suvremenog kapitalizma. Shopping centar je instrumentalni prostor; kupac se postavlja kao objekt kojim se manipulira, a različitim dodatnim sadržajem koji se nudi (kafići, fast foodovi, kino, izložbe i ostali oblici zabave) ostvaruje se profit.
U ovom slučaju, najveća iluzija jest vjerovanje naivnog pojedinca koji misli kako posjećuje izložbu iluzija, dok ustvari upada u zamku manipulacije potrošnje.
Foto: Pixabay, Doria Mohorović/Kišobran