Kad kažemo sintagmu akademska kvaliteta mnogi ljudi imaju različite definicije na što se točno ona odnosi i što podrazumijeva, ali svi se nekako vraćaju na istu osnovu. AZVO je pojam kvalitete u visokom obrazovanju definirao kao višedimenzionalan, višerazinski i dinamički koncept koji se odnosi na kontekstualne postavke obrazovnog modela, misiju i ciljeve visokoškolske ustanove te specifične standarde određenog sustava, učilišta, studijskog programa ili znanstvenog područja. Laičkim jezikom to bi se dalo sažeti ovako: kvaliteta podrazumijeva sam proces školovanja, njegov cilj i način izvođenja kao i očekivanja i standarde njegova sustava.
Međutim, kako se ona postiže i kako mi kao studenti utječemo na nju?
U osiguravanju kvalitete trebaju sudjelovati svi dionici visokoškolske ustanove: uprava, nastavno i nenastavno osoblje, studenti te vanjski predstavnici. Za sustav osiguravanja kvalitete odgovorni su dekanica Fakulteta kao i Odbor za osiguravanje i unapređivanje kvalitete Filozofskog fakulteta. Cilj tog sustava je izgradnja institucijskog mehanizma za sustavno vrednovanje i koordiniranje inicijativa i razvojnih programa s trajnom svrhom promicanja visokih standarda profesionalnog i stručnog razvoja dionika u svim područjima djelovanja Fakulteta. Tom cilju približava se sukladno Standardima i smjernicama za osiguravanje kvalitete na Europskom prostoru visokog obrazovanja (ESG) te prateći Postupovnik za osiguravanje i unapređivanje sustava za kvalitetu Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci.
Studenti osim sudjelovanja u radu studentskih udruga ili Fakultetskog vijeća, članstva u Odboru za osiguravanje i unapređivanje kvalitete ili Studentskom zboru na kvalitetu studija mogu utjecati vrednovanjem rada nastavnika ili samih studijskih programa. Naime, tako Fakultet dobiva povratne informacije kako bi se mogao unaprijediti rad nastavnika i suradnika te kako bi se mogle izdati potvrde o kvaliteti nastavnog rada nastavnika ili suradnika (u svrhu reizbora nastavnika u znanstveno-nastavno vijeće).
Kako vrednovati nastavu?
Vrednovanje nastave provodi se putem aplikacije “Studomat” na mobitelima i računalima ili na “Studomatima” na Fakultetu prilikom prve prijave ispita. Svaki upisani kolegij student može vrednovati samo jednom. Postupak je u potpunosti anoniman te vaši komentari i procijene ni na koji način ne mogu biti povezani s vašim imenom i prezimenom.
Popunjavanjem ankete koja ispituje redovitost nastave, informiranje studenata, povezanost sadržaja, jasnoću, korištenje primjera i poticanje aktivnosti, otvorenost za komunikaciju te korektnost i uvažavanje studenata, poticanje aktivnosti i interakcije, motiviranost i entuzijazam, usklađenost s izvedbenim planom… ocjenjujete vaše osobno iskustvo s određenim nastavnikom ili samim kolegijem. Kako bi rezultati studentske ankete bili što reprezentativniji, trebalo bi nastojati na što veći broj pitanja odgovoriti s konkretnom ocjenom umjesto s “ne mogu procijeniti”. Osim ocjene studenti su pozvani ostaviti konstruktivne komentare.
Jedan od modela davanja povratnih informacija zove se BIO model te se studenti potiču da ga uzmu u obzir prilikom ostavljanja komentara. Behaviour (ponašanje) dio tog modela govori da pažljivo i što preciznije opišete opaženo ponašanje navodeći pritom specifične primjere. Impact (utjecaj) se odnosi na to kako je ponašanje utjecalo na vas osobno i kako ste vi doživjeli određeno iskustvo. Opportunity (prilika) kaže da sugerirate što bi moglo biti drugačije kako bi vaše iskustvo bilo pozitivnije i da date nastavniku priliku da unaprijedi svoje ponašanje mijenjajući negativno i zadržavajući pozitivno. Svaka povratna informacija trebala bi biti dana s dobrom namjerom i temeljiti se na činjenicama. Još par savjeta pri pisanju komentara: nemojte osuđivati, nemojte biti nejasni, nemojte koristiti generalizacije poput “nikada” ili “uvijek” već komentirajte specifične situacije i događaje i nemojte psihoanalizirati. Sljedeći ove natuknice i BIO model pružit ćete konstruktivne komentare i samim time pripomoći unaprjeđenju kvalitete vašeg studiranja.
Zašto je bitno ispuniti ankete vrednovanja?
U Postupovniku stoji sljedeće: “Ukoliko je neki nastavnik/suradnik nezadovoljavajuće vrednovan obavezan je provesti samovrednovanje putem obrasca utvrđenog na razini Sveučilišta u Rijeci. Ispunjeni obrazac postaje osnova za razgovor s nastavnikom te određivanje mjera s ciljem poboljšanja kvalitete nastave. Također, nastavniku se može uskratiti potvrda potrebna za (re)izbor u znanstveno-nastavno zvanje.”, što zapravo znači da vašim anketama direktno utječete na odvijanje nastave i rad nastavnika te akademsku kvalitetu vašeg Fakulteta.