Pri završetku studija studenti vrlo često imaju problema pri pronalasku posla, bilo u svojoj struci ili ne. Također, većina studenata želi upotpuniti svoj životopis za vrijeme studija. U prosincu prošle godine Udruga Studenata Biotehnologije Sveučilišta u Rijeci održala je konferenciju pod nazivom ‘Budućnost i perspektiva’ koja je pokušala pronaći rješenje tih dvaju problema, pa je tako u sklopu konferencije održana LinkedIn radionica koja je objasnila studentima kako da u tri mala koraka dođu brže do posla.
Razgovarali smo s Majom Krištafor, voditeljicom LinkedIn radionice, koja nam je otkrila upravo ta tri trika i još mnogo toga.
Udruga studenata biotehnologije Sveučilišta u Rijeci nedavno je održala konferenciju pod nazivom “Budućnost i perspektiva”. Kao dio programa održala si radionicu o LinkedInu, možeš li ukratko prepričati kako je to prošlo?
Na konferenciji sam po prvi puta održala radionicu naziva ‘ Od profila na LinkedInu do posla u pet koraka’ i zaista sam prezadovoljna kako je sve ispalo. Naime, LinkedInom se bavim zadnje dvije godine u kojim sam naučila mnogo čari te platforme, ali i primijetila kako njena upotreba nije toliko raširena u Hrvatskoj, pogotovo među mladima. Gradnjom kvalitetnog profila na LinkedInu i ako ga koristite tako da iskoristite sve njegove čari, možete se veoma lako dovesti u poziciju da vam sami poslodavci nude posao, ali i da vam je mnogo lakše i brže pronaći baš onaj posao koji želite.
Mislim da je naslov radionice privukao mnoge jer su se sva mjesta na radionici popunila čak tjedan dana prije održavanja konferencije, a kasnije sam dobivala zamolbe za dodatnim mjestima. Na kraju smo broj mjesta proširili i svima koji su htjeli omogućili da budu na radionici. Nakon radionice sam dobila mnogo pozitivnih komentara od polaznika, od kojih je većina napravila svoje prve korake u izgradnji kvalitetnog profila. Nekoliko ih je otvorilo LinkedIn profile, neki su krenuli s prvim objavama, dok su neki kvalitetno nadopunili svoj profil. I to me zaista najviše veseli, da svoje znanje mogu prenijeti drugima koji od toga imaju koristi odmah nakon radionice.
Za sve one koji se tek prvi puta susreću s LinkedInom, možeš li objasniti koje su glavne funkcije te platforme?
LinkedIn zapravo možemo nazvati poslovnim Facebookom, odnosno mrežom gdje gradite poslovni odnosno karijerni dio sebe. Cilj platforme je omogućiti svim članovima da networkaju i spajaju se u zajednice ljudi iz istih ili sličnih područja rada te tako grade zajedničke projekte, zapošljavaju se i pomažu jedni drugima biti što uspješniji u onome što rade. Za studente koji još nikada nisu radili u struci to je prilika da se svojom aktivnošću na toj mreži i izgradnjom što boljeg profila potencijalnim poslodavcima pokažu u što boljem svjetlu: kao stručni, sposobni i motivirani za rad i učenje kako bi u svom poslu bili što bolji. Takav se pristup primjenjuje na sve studente, neovisno o tome što studirali: od ekonomije do biotehnologije.
Koji su to koraci ka kreiranju “savršenog” LinkedIn profila?
Da bi što uspješnije iskoristili platformu i mogućnosti koje ona nudi, potrebno je što bolje ispuniti svoj profil, ali i biti aktivan na toj društvenoj mreži. Što se samog profila tiče, tri glavne stavke kod popunjavanja profila su sljedeće:
1. Fotografije su bitne.
Česta greška koju mnogi rade kada tek otvore LinkedIn profil jest da prostor za sliku profila ostave prazan. Vaša slika je ono što svakome prvo zapne za oko kada uđe na vaš profil ili se pojavite u preporučenim konekcijama. Zato je bitno da u nju uložite. Pitajte prijatelje da vas fotografiraju u takozvanim ‘business’ pozama (prijedloge možete pronaći na Pinterestu). Dovoljno je da vam se vide glava i torzo, slika bude osvijetljena, a iza vas čista pozadina. Moja je preporuka da imate blagi osmijeh ili se smijete jer tako izgledate otvorenije i pristupačnije.
Naslovnu fotografiju možete iskoristiti tako da njome pokažete vaše područje interesa prije nego netko krene čitati sve što ste napisali na profilu. To može biti vaša fotografija, ali možete koristiti i fotografije iz baze besplatnih online fotografija kao što su Pexels ili Unsplash. Ako su vaša područja biotehnička i biomedicinska, možete staviti fotografiju laboratorijskog pribora, a ako se bavite marketingom, to može biti fotografija nekog planera.
2. Svako iskustvo je bitno iskustvo.
Za vrijeme fakulteta, nemojte se libiti učlanjivati u udruge, sudjelovati na projektima, volontirati. Poslodavcima je danas generalno puno bitnije da iza sebe imate iskustva u polju kojim se želite baviti, nego da imate sve petice u indeksu. Svako to iskustvo navedite kao crticu na LinkedInu, ali i točno opišite što ste radili. Primjerice, kao iskustvo navedete da ste organizirali neku studentsku konferenciju, a u opisu specificirate da ste kontaktirali predavače, organizirali catering i dvoranu, bili zaduženi za izradu promo materijala. To potencijalnom poslodavcu daje do znanja u čemu točno imate iskustva.
3. Ostavljajte preporuke i pitajte druge da vam ih ostavljaju.
Pri dnu profila nalazi se dio gdje vam ljudi s kojima ste surađivali ili s kojima ste zajedno radili na projektima mogu ostavljati preporuke. Kada završite neki projekt, slobodno zatražite od osobe da vam ostavi preporuku, ali ostavljajte ih i vi drugima. Na profilu su vidljive sve preporuke koje su vam ostavili drugi, ali i one koje ste vi ostavili njima. Na taj način vaši potencijalni poslodavci, ali i ljudi s kojima želite networkati mogu dobiti bolji dojam o tome kakva ste osoba i kako se ponašate u poslovnom i timskom okružju.
Kako studenti mogu učiniti svoj profil što privlačniji poslodavcima?
Da bi sebe učinili što privlačnijima poslodavcu nije dovoljno samo imati dobro popunjen profil, već i biti aktivan na toj društvenoj mreži. Učlanite se u grupe od vašeg poslovnog interesa, zapratite kompanije koje vam se sviđaju i u kojima želite raditi. Lajkajte i komentirajte objave, uključujte se u rasprave. Na samom vrhu profila ispod fotografije i naslovne rečenice ukratko je sumirana sva vaša aktivnost na LinkedInu – što ste lajkali, što ste objavili, što ste komentirali. Nemojte da vam taj dio bude potpuno prazan, ali i pazite da sve što radite odražava ono što vi jeste. Objavljujte redovno, pogotovo kada idete na neke konferencije i kongrese, obranite završni ili diplomski rad, dobijete neku nagradu. Takve su objave jako zahvalne te odražavaju vaš interes u daljnjem rastu i razvoju kao profesionalca u tom području.
Što sve treba prikazati na profilu, a što sve možda izostaviti?
Što se tiče aktivnosti na LinkedInu, svakako preporučujem objave kao što sam već navela, ali i pisanje članaka. Ako ste stručni u nekom području, nemojte se libiti napisati članak o tome. Ili, primjerice objaviti sažetak vašeg završnog ili diplomskog rada. U takve članke obavezno stavite hashtagove, budući da oni na ovoj platformi jako puno znače. Ljudi često pretražuju po hashtagovima i tako mogu doći do vašeg teksta, a posljedično do vas.
Što se tiče profila, dok još u iskustvu nemate mnogo stvari koje ste radili da su povezane s vašim daljnjim akademskim ili karijernim razvitkom, slobodno navedite i neke studentske poslove (konobarenje, rad kao prodavač i sl.), ali specificirajte koje ste vještine iz tih poslova naučili. Recimo u konobarenju navedete da ste radili s ljudima, razvili komunikacijske vještine, imali teške goste s kojima ste znali raditi i iskomunicirati da situacija bude benefitna za obe strane i slično. Kasnije kada budete iskustvo sve više punili nekim drugim stvarima, bližima vašoj struci, te stvari možete izbaciti.
Koje su možda najčešće pogreške koje rade korisnici LinkedIna?
Najčešća greška koju mladi ljudi rade na LinkedInu je da ne razumiju razliku između te platforme i ostalih društvenih mreža. Primjer koji sam dala na radionici koji je polaznicima omogućio da shvate razliku je u projektu organizacije brucošijade. Znamo svi da je brucošijada jedno zabavno iskustvo i jedan poseban izlazak dok si student. Dok na Instagram storiju možete objaviti sliku gdje pjevate i zabavljate se, dok netko u čaši drži alkohol, na LinkedInu je to nedopustivo. Objava koja za isti taj događaj ide na LinkedIn je slika cijelog organizacijskog odbora s početka brucošijade uz koju može ići opis kako je ovo iskustvo bilo sjajno, da ste naučili mnogo i da vam je bilo lijepo surađivati s kolegama.
Dakle, na LinkedInu ostajete profesionalni, dok na ostalim društvenim mrežama sadržaj može biti neformalan.
Planiraš li organizirati još ovakvih edukacija za studente?
Nakon radionice brojni studenti iz Zagreba i Rijeke pokazali su veliku zainteresiranost za radionice, a s obzirom na to da je prva prošla zaista sjajno, trenutno su u planu još dvije koje ću, nadam se, uspjeti održati do kraja ove akademske godine.