S obzirom na trenutnu situaciju vezanu uz pandemiju covida-19 primorani smo ostati doma. Dok odgovorno slijedimo upute koje nam nalaže Ministarstvo zdravstva, kao studenti ne možemo se ne zapitati što će biti sa našim kolokvijima, ispitima i obvezama te koliko dugo će ova situacija uopće trajati…Hoće li se nastava trebati nadoknađivati? Čeka li nas polaganje kolokvija online? Što će biti sa stručnom praksom i s obavljanjem tjelesne kulture? A da i ne spominjemo Erasmus studente…
Toliko pitanja ne mogu više čekati ni trena da ne budu odgovorena stoga redakcija Kišobrana ima odgovore spremne samo za vas! Slijedi intervju s prorektoricom za studije i studente prof.dr.sc. Martom Žuvić koja nam je dodatno pojasnila sve nejasnoće koje su nas zanimale, ali i odgovorila na pitanja zbog kojih nas je ovih dana, samo na njihovu pomisao, odmah zaboljela glava. Pa krenimo…
1. Što ako se epidemiološka situacija ne popravi do isteka roka od mjesec dana koliko se predviđa period izolacije i između ostalog obustave nastave? Jesmo li spremni na taj mogući produžetak i može li se na temelju sadašnjih epidemioloških podataka reći hoće li biti potrebe za produživanjem neodržavanja nastave na fakultetima?
Sveučilište u Rijeci se priprema za moguće scenarije produljenja trajanja obustave neposrednih oblika nastave i nakon isteka roka koji je odredilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Upravo je u tijeku prikupljanje izvješća svih fakulteta i sveučilišnih odjela o načinu na koji je nastava transformirana u online okruženje u protekla dva tjedna, uz dostavljanje planova za mogućnosti daljnjeg odvijanja nastave u ovom obliku. Planovi se rade za slučajeve mogućeg produljenja obustave izravne nastave do kraja semestra i mogućeg produljenja do kraja akademske godine.
2. Što će biti s rokovima u travnju i rokovima općenito, hoće li se oni pomicati?
Za sada se ne planira pomicanje, stav je Sveučilišta da se pokušaju iznaći načini da se studentima omoguće ispitni rokovi kako su i zakazani. Problem zasigurno predstavlja pronalaženje načina za vrednovanje i ocjenjivanje praktičnih kompetencija, no postoji visoka razina motiviranosti sa strane nastavnika da pokušaju iznaći rješenja.
3. Kako će kolokviji funkcionirati online i hoće li ih uopće biti?
Planovi na kojima sada rade fakulteti i odjeli uključuju i razradu institucijskih aktivnosti na omogućavanju svih planiranih provjera ishoda učenja. Kolokviji kao manje provjere znanja i kompetencija vjerojatno će u velikom broju slučajeva biti moguće premjestiti u online okruženje, za što nastavnici već dobivaju potporu. Kao što sam već napomenula, probleme očekujemo kod studijskih programa odnosno kolegija u kojima postoji vrednovanje i ocjenjivanje praktičnih kompetencija (laboratorijski rad, praktikumi, kliničke vježbe i sl.), no prema preliminarnim prvim informacijama „s terena“ čini se da već postoje izvrsni primjeri u kojima su nastavnici uspjeli pronaći modalitete rješenja i za ovaj problem. Sustavna rješenja morat će se donijeti shodno specifičnostima institucija, studijskih programa i pojedinih kolegija, no za to je potrebno još neko kraće vrijeme za postizanje dogovora.
4. Što je s kolegijima koji se tiču rada u zajednici, odrađivanja određenog broja volonterskih sati? Tjelesna i zdravstvena kultura također?
Kao i za brojne druge probleme transformacije uobičajenih aktivnosti u online okruženje s kojima smo se suočili od nastupa ove situacije, čini se da postoje rješenja o kojima nismo ni razmišljali, a odjednom su postala moguća, dapače, postala su stvarnost koja funkcionira. Vjerujem u visoku razinu inovativnosti naših nastavnika i stručnih suradnika, voditelja studijskih programa, i svih koji su uključeni u realizaciju nastavnih aktivnosti, koji će zasigurno pronaći prikladna i ostvariva rješenja.
5. Planira li se nadoknada na fakultetima nakon povratka u predavaonice s obzirom na to da studenti propuštaju kolokvije? Što je sa studentima koji imaju praktični dio nastave, primjerice rad u laboratorijskim učionicama?
I ovo pitanje svoj odgovor traži u donošenju planova na sastavnicama, koje su vrlo različite i specifične prema studijskim programima, načinima izvođenja nastave kao i udjelu praktične nastave. Vjerujem da ćemo sredinom travnja imati jasniji odgovor na ovo pitanje.
6. Kakav je postupak sa studentima koji su kod nas na razmjeni, prate li i oni nastavu online? Jeste li možda dobili povratne informacije naših studenata koji su otišli na razmjenu?
Odmah po nastupu COVID-19 situacije osobno smo se obratili svim studentima na razmjeni, kako dolaznim tako i odlaznim, s ponudom za pružanjem pomoći i podrške. Ovdje, pored našeg Erasmus ureda, izuzetno veliku pomoć pruža Studentski savjetovališni centar, koji je ne samo studentima na razmjeni, već i svim studentima i djelatnicima Sveučilišta u Rijeci odmah po nastupu situacije otvorio posebne kanale psihološke pomoći kao i pomoći u učenju i polaganju ispita. Djelatnici SSC-a otvorili su mogućnosti osobnog telefonskog savjetovanja u kriznim situacijama, kao i online grupnih savjetovanja za napredak u učenju. Situacija s brojem stranih studenata na razmjeni, kao i naših studenata u inozemstvu vrlo je dinamična, dnevno se mijenja broj studenata koji odlaze ili onih koji se uspijevaju vratiti kući. Važno je reći da je naš Erasmus ured u stalnoj komunikaciji kako sa studentima osobno, tako i s veleposlanstvima država dolaznih studenata, tako i veleposlanstvima RH u zemljama gdje se nalaze naši studenti, a koja također pružaju savjetodavnu i organizacijsku pomoć.
Za sve buduće informacije pratite web stranicu Sveučilišta u Rijeci https://uniri.hr/.
Razgovarale: Anja Matić i Tihana Lukić.