Pandemija koronavirusa zahvatila je cijeli svijet u samo nekoliko mjeseci te nas primorala da prakticiramo socijalno distanciranje i ostanemo kod kuće. Stoga, neke normalne radnje, kao što su odlazak van s prijateljima, odlazak u kino ili čak odlazak do dućana, postale su zabranjene. Tako smo ostali u nemogućnosti pohađanja nastave na način koji nam je svima poznat te smo se morali preseliti u online učionice.
Portali, stranice društvenih mreža, vijesti i forumi puni su objava u kojima studenti izražavaju nezadovoljstvo ovim oblikom nastave te kako su u nemogućnosti shvatiti kako online sustav obrazovanja funkcionira.
No, kako to izgleda s druge strane tj. kako izgleda pripremati uspješnu i kvalitetnu nastavu pod istim, nezadovoljavajućim, uvjetima?
Porazgovarali smo s trima profesoricama, prof. dr. sc. Mirjanom Borucinsky s Pomorskog fakulteta te Odsjeka za anglistiku Filozofskog fakuteta Sveučilišta u Rijeci te prof. dr. sc. Sanjom Zubčić i prof. dr. sc. Adrianom Car-Mihec s Odsjeka za kroatistiku Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, koje su nam otkrile kako to izgleda biti profesor u doba globalne pandemije te na koje probleme one, kao profesori, nailaze.
1. Na koji način provodite nastavu?
MB: Nastavu provodim u sustavu Merlin i pomoću aplikacije Zoom.
S obzirom na to da ovaj semestar držim pet kolegija, za svaku studijsku grupu imam različite metode, prilagođene grupi i potrebama studenata. Nekim grupama više odgovaraju tjedni webinari, drugima pak snimljena predavanja uz upute i zadatke. Nastojim dobiti povratnu informaciju od studenata i prilagoditi im se koliko je to moguće, s obzirom na to da im uistinu nije lako.
SZ: Glavninu nastave održavam kroz webinare na platformi Merlin. Pokušavala sam studentima slati samo prilagođene nastavne materijale, ali sam propitkujući ih o zadovoljstvu nastavom, shvatila da preferiraju živu riječ. Probala sam i predavanja na Zoom-platformi, ali mi ona nisu odgovarala zbog vremenskoga ograničenja na 40 minuta.
ACM: U dogovoru sa studentima, nastavne materijale podižem na stranice našeg kolegija na portalu Merlin. Osim iscrpnih PPT prezentacija, skeniram knjige s popisa obavezne i izborne literature, lektiru. Konzultacije, kolokvije i ispite održavam putem ZOOM aplikacije.
2. Koliko vam vremena treba za pripremanje nastave?
MB: S obzirom na to da sam već od prije imala sve materijale (udžbenike, prezentacije, zadatke) postavljene na Merlin, sama priprema nastave mi ne oduzima toliko vremena. Više vremena mi oduzima vrednovanje pojedinih zadataka ili kolokvija.
SZ: Inače se uvijek pripremam za nastavu, ali ovaj vid rada traži drugačije pripreme. Pripremam se duže nego obično, a pripreme se primarno odnose na drugačije metodičko oblikovanje sata.
ACM: Iskreno – puno više no u ‘normalnim’ okolnostima
3. Koliko je drugačije pripremati online nastavu?
MB: Znatno je drugačije. Ne znam u kojim se uvjetima i okolnostima studenti nalaze, a i teško mi je zamisliti koliko će vremena utrošiti na zadanu aktivnost, imajući na umu broj ECTS-a na kolegiju i njihove druge obveze.
SZ: Postoji razlika u pripremanju. Što se tiče sadržajnih priprema, one su iste jer čitam literaturu i studentima osvježavam sadržaje novim spoznajama, jednako kako sam činila i inače. Međutim razlika je golema u metodičkom dijelu priprema. Ovakva je nastava depersonalizirana i individualizirana. Sve gradivo mora biti koncentrirano i predstavljeno na posve jasan način. Kako bih olakšala, najčešće studentima ne e-kolegij stavim i pisani materijal kako bih im olakšala pripremu kolokvija i ispita. Budući da imam kolegije od po četiri nastavna sata, a nemoguće je u ovakvim okolnostima držati nastavu toliko dugo, za svaki sat pripremam posebne zadatke kojima pratimo i produbljujemo gradivo. Zadaće se boduju, a studenti u svakom trenutnu mogu dobiti povratnu informaciju o njima.
ACM: Bitno je drugačije. U svakom slučaju – izazovno!
4. Koliko ste izmjena napravili?
MB: Smanjila sam broj bodova za kolokvije te dodala tjedne aktivnosti (forum, rječnik, kritički osvrt, kratki test) kroz koje sam vrednovala ishode. Pomaknula sam termine održavanja kolokvija tako da i studenti i ja imamo više vremena za pripremu.
SZ: U sadržajnom smislu i u smislu ishoda učenja nema i ne smije biti izmjena no u jednom sam kolegiju, nadajući se da ćemo se vratiti u klupe, izmijenila redoslijed izlaganja nastave te polaganja kolegija jer je jedan dio nastave kompleksniji te traži intenzivnije tumačenje od strane nastavnika. Nadajući se povratku, stavila sam to na konac semestra u nadi da ću to moći objasniti studentima. Kako je sada izvjesno da toga neće biti, naći ću načina kako da im to objasnim.
ACM: Prezentacije koje sam koristila na nastavi morala sam uvelike izmijeniti i nadopuniti, pismene sam kolokvije i ispite zamijenila usmenima, nadopunjavala sam upute za analizu lektirnih predložaka…
5. Na koje sve probleme nailazite pri pripremi nastave?
MB: Nedostatak motivacije i vremena uslijed činjenice da osim nastave imamo i drugih obaveza (rad na projektu, znanstveni rad, završni i diplomski radovi, administracija).
SZ: Problema ima jako mnogo, ali je glavnina tehničko-pragmatične prirode. Od tehničkih problema ističem kakvoću internetske veze i nastavnika i studenata; tehničke opremljenosti sviju nas; zauzetosti webinara (postoji ograničen broj licenci); vremenske ograničenosti Zoom-a i sl. Od pragmatičnih tu je ključno što smo svi kod kuće te dijelimo i prostor i resurse s ostalim članovima obitelji, moramo naći neki miran kutak, da ne smetamo drugima; moramo imati računalo, a mi nastavnici imamo djecu, a vi studenti, braću i sestre koji su na nižim razinama obrazovanja te također trebaju računala i ostalu tehniku. Meni osobno najviše smeta nedostupnost literature i nemogućnost da je skeniram i pošaljem studentima. Ključan je problem što smo odvojeni od studenata, što nema razmjena ideja, tumačenja i svega onoga što u toj specifičnom komunikaciji bude izrečeno neverbalnim sredstvima. Kratko, nedostaju mi studenti! Da se sve ovo nije desilo, vjerojatno nikada to ne bih tako kristalno osjetila.
ACM: Najvećim problemom držim nedostatak literature.
6. Kako motivirate studente da se uključuju na nastavu i budu aktivni?
MB: Čini mi se da su studenti na FFRI-ju dovoljno motivirani, ostalima dodjeljujem bodove za aktivnost tokom webinara.
SZ: Neobično je to što ih uopće ne moram motivirati. Moja predavanja inače nisu obavezna jer smatram da su studenti odgovorni ljudi koje ne treba prisiljavati da slušaju nešto što su željeli upisati, ali sada je na predavanjima i više studenata nego inače. Tumačim to dvama argumentima: prvi je što studenti nemaju distraktora poput kava, kina, izlazaka i sl. pa se posvećuju učenju, a drugo, to što kroz tu nastavu zadržavaju koliko-toliko svoju dnevnu i pretkoronaživotnu rutinu.
ACM: Nastojim uvažavati probleme s kojima se studenti susreću u ovim novim okolnostima. Kako je riječ o studentima dvopredmetnog studija koji imaju jako puno obaveza, pokušavam ih previše ne opterećivati dodatnim zadacima, kolokvije organiziram sukladno njihovim rasporedima/mogućnostima/željama. Na raspolaganju sam za sva pitanja.
7. Što biste poručili svim studentima?
MB: Da se ne brinu previše – radi se samo o jednom semestru! Gledajući širu sliku, to je samo jedna kap u trenutno uzburkanom moru.
SZ: Preporučujem im da čuvaju sebe i svoje obitelji, osobito svoje bake i djedove; da porade na izgradnji unutarobiteljskih odnosa i učvršćivanju prijateljstava; da uče, gledaju predstave, kvalitetne serije i filmove, slušaju koncerte, posjećuju online muzeje; da čitaju sve ono što nisu stigli pročitati; da traže ljepotu u malim stvarima i resetiraju neke vrijednosti koje smo u izluđenom i užurbanom tempu života posve izgubili – da budu sretni i strpljivi i da se što prije vidimo! Što se neizvjesnosti ispita tiče, u svoje ime mogu reći da ću napraviti sve da im se olakša.
ACM: Željela bih svojim studentima zahvaliti na izvrsnoj suradnji. Posebice bih istaknula našu demonstratoricu, kolegicu Juliju Žufić koja je uvijek dostupna i spremna za suradnju te mi je uvelike pomogla u organizaciji kolokvija. Hvala i svim onim studenticama koji su mi pomogle u skeniranju materijala. Svim svojim studenticama i studentima želim mnogo sreće i uspjeha. Žao mi je što se nismo imali prilike više upoznati, jer niti jedna online nastava ne može zamijeniti neposredni kontakt.
*Za potrebe preglednosti objave prilikom prenošenja odgovora poštovanih profesorica korišteni su inicijali umjesto cjelovitih imena i prezimena.
* Zahvaljujemo se svim trima profesoricama na ukazanom povjerenju i utrošenom vremenu za odrađene intervjue, a posebno na željama iskazanim u posljednjem pitanju.
Fotografija je preuzeta s Pixabaya.