Sara Puharić studentica je Filozofskog fakulteta u Rijeci, dvopredmetnog studija Njemačkog jezika i Povijesti umjetnosti. No, tijekom 2020. godine, koja nas je svih zatekla nespremne, odlučila je slobodno vrijeme korisno iskoristiti pokretanjem svoga businessa. Svoj životni hobi prevela je u online mini trgovinu raznolikih broševa, odnosno, tokena. U njezinom repertoaru tokena svatko može pronaći nešto za sebe. Ako želite „začiniti“ svoj stil novim modnim dodatkom, ili pak pročitati savjete za pokretanje vlastitog businessa nastavite čitati!
Tijekom prošle godine započela si svoj business motivated token, kada se rodila ideja i koja je bila tvoja motivacija?
Od malena sam iskazivala svoju kreativnost u različitim oblicima, ali ju nisam usavršavala. Bio je to uvijek samo hobi. Tijekom ljeta 2020. puno sam razmišljala o budućnosti i svojim sposobnostima. Kako je sezona bila loša te je situacija s virusom negativno utjecala na mene, odlučila sam se ustati i početi raditi ono u čemu se stvarno vidim. Razmišljala sam se baviti keramikom i lončarstvom, no tečajevi nisu bili dostupni te su sami materijali za taj rad skupi. Tako sam odlučila da ću kupiti običnu glinu i raditi sitne stvari kod kuće. Prvotna inspiracija mi je bio čakavski jezik i slogan „Šta da?“. Htjela sam da se čakavski jezik stavi na scenu koliko zaslužuje. Tako sam u obliku broševa radila pločice gdje bih pisala izraze poput „Pa ča?“ i „Ne moren.“ Na kraju sam se više udubila u pravljenju različitih oblika.
Inspiracija je uvijek nešto što me okružuje, bilo na internetu ili u prirodi, s čime se na neki način mogu identificirati. Nakon što sam napravila velik broj tokena tj. broševa, posvetila sam se fotografiranju za Instagram platformu zbog reklamacije. Puno sam naučila o tome koliko je fotografija bitna, jer ostavlja prvi dojam na promatrača. Naručila sam pakiranja, kartice i pečat. Zadnji zadatak bio mi je smisliti ime za mini trgovinu. Odabrala sam „Motivated“ u značenju iskazivanja poruke ili dijela sebe u onome što nosimo. Nakon što nacrtam skicu, napravim kartonski predložak te oblikujem glinu. Drugi dan ju brusim i farbam akrilnim bojama te stavim završni sloj, koja daje dodatan sjaj, glatkost, ali i radi očuvanja proizvoda.
Kako bi opisala osobe koje nose tvoje tokene, koja je tvoja ciljana publika?
Moja ciljana grupa su osobe od 18-30 g., ako želim biti specifična. Naravno, drago mi je da netko izvan ove grupacije nosi tokene. Razlog tome je prvotno sam proizvod. Ne zamišljam 15-godišnjake ili zrele osobe kako nose šarenu glinu na svojoj odjeći. Puno je referenci u mome radu koje će najviše razumjeti moji vršnjaci. Također su to i ljudi koji su slobodniji u iskazivanju svoje osobnosti putem stila. Možda se to teško vidi putem interneta, ali pokušavam na neki način iskazati sarkazam ili ironiju, pa postoji određen postotak ljudi koji to mogu razumjeti.
Savršena stvar kod bedževa je što se mogu staviti na različita mjesta: majicu, jaknu, torbu, kapu, pernicu ili samo imati jer im se sviđa minijatura neke stvari. Sve češće sam počela dobivati posebne narudžbe, gdje bi se kupac i ja dogovorili o proizvodu. To mi je jedna od dražih stvari, jer više komuniciram s publikom i dajem sebi izazov u svom stvaralaštvu. Najljepše mi je vidjeti feedback, kada nekome dođe na vrata i jave se da su oduševljeni. To me duboko ispunjava srećom.
Kakav je tvoj repertoar tokena? Koji su ti planovi za budućnost, planiraš li možda proširiti ponudu na ostali nakit?
Ne želim da mi repertoar ikada postane dosadan. Želim raditi stvari koje će iznenaditi pratitelje i mene samu. Ponekad dajem homage nečemu ili nekomu, a ponekad je to stvarčica iz svakodnevice, ali u formi minijature.
Što se tiče budućnosti, imam viziju samo stavljati svoju kreativnost u svijet kako bi, barem na minimalan način, usrećila druge. Jedino kako vidim proširenje je, ako se počnem baviti lončarstvom. Ima jako puno kreativaca diljem Hrvatske koji se bave nakitom koje pratim i poštujem. To je njihov kutak nakita, a ovo je moj. Previše sam investirala u materijale za bedževe, da bih prešla u nove vode. Osjećam da je to moj brand.
Paralelno studiraš na filozofskom fakultetu u Rijeci Njemački jezik i Povijest umjetnost. Kako usklađuješ svoje obaveze?
Meni su edukacija i mentalno zdravlje na prvome mjestu. Posvetiti se obvezama fakulteta je uvijek prioritet. Želim osigurati svoju diplomu. Predati se kompletno svojoj mini trgovini, previše bi me okupiralo. Zato, kada se osjećam kreativno, dobijem narudžbu ili se jednostavno želim opustiti, izrađujem tokene.
Koji bi bio tvoj savjet osobama koje razmišljaju u pokretanju vlastitog businessa?
Jako puno ljudi mi je reklo da bi i oni htjeli pokazati svijetu što oni izrađuju doma, ali ih je previše strah. Istina je, socijalni mediji su stavili na nas pritisak što se tiče bilo kakvog oblika iskazivanja osobnosti. Moj savjet je da je sve zapravo tako nebitno. Samo radi što voliš. Nekome će se svidjeti, ali nekome i neće i to je u redu. Nemoj si bez veze raditi pritisak. Po mom mišljenju prvi dobar korak je informirati se putem interneta za savjete, kao što sam i ja kada sam imala neku viziju svog brenda. I vjerujem da će drugi, kao i ja, u svojim radovima vidjeti ogroman rast i poboljšanje.
Gdje te možemo naći te imaš li neku poruku čitateljima za kraj?
Platforma za naručivanje i slike proizvoda su na Instagram profilu @motivated_token. Ako me želite bolje upoznati, imam i profil @sara_puharic .
Tko god je uzeo malo vremena za pročitati o mom radu, duboko se zahvaljujem. Hvala i svima koji su mi bili potpora od početka, a i dalje su na mom malom putovanju.
Želim za kraj potaknuti osobe da daju potporu homemade i malim business u našoj zemlji. Ima ih toliko puno i svatko zaslužuje da ih se vidi. Bilo to u followanju i shareanju, ili samoj kupovini za sebe i bližnje.