Pablo Picasso i Joan Miro jedni su od najpoznatijih umjetnika 20. stoljeća te su sa svojim djelima Španjolsku uzdignuli u sam vrh kulturne scene. Upoznali su se u Parizu te postali veliki prijatelji. Izložba “Picasso i Miro: Prijateljstvo Sloboda” obuhvaća djela oba velikana u čast njihovu prijateljstvu. Izložbu je moguće pogledati u Umjetničkom paviljonu Juraj Šporer, u Opatiji, od 10 do 22 sata svakoga dana do 10. listopada. Karta iznosi 100 kuna. U nastavku teksta donosimo vam pregled izložbe.
Pablo Picasso
Pablo Picasso poznat je po njegovanju mnogih umjetničkih stilova kroz svoj dugogodišnji izričaj. Govoriti o djelima Pabla Picassa je kao da govorimo o djelima šestero različitih umjetnika. Prvo razdoblje, od 1901. do 1904. godine, naziva se plavim razdobljem zbog plave boje koja je tada dominirala njegovim djelima. U to doba seli se u Pariz te, potišten smrću bliskoga prijatelja, slika prizore siromaštva, izolacije i tjeskobe u nijansama plave i zelene boje. Poznata djela iz toga razdoblja su Plavi akt, Život i Starog gitarista. Do 1905. uvodi toplije boje, ružičastu, bež i crvenu, čime nadvladava depresiju koja ga je do tada pratila. U ružičastom periodu zaljubljuje se te ga prati profesionalni uspjeh kroz prijateljstvo s trgovcem umjetnina Ambroiseom Vollardom.
Potom slijedi nekoliko perioda kubizma prvi od kojih je afrički period i proto – kubizam. Kubizam podrazumijeva prikaz objekata u apstraktnoj formi geometrijskih oblika, a Picasso je jedan od predvodnika toga stila. Nadahnućem kubizma danas smatramo Picassovo djelo “Gospođice iz Avignona”. To je prikaz 5 prostitutki iskrivljenim geometrijskim oblicima. Djelo je dodatno inspirirano afričkim i oceanijskim elementima vidljivim u drvenim maskama. Uslijedio je period Analitičkog kubizma u kojem su najpoznatija djela Tri žene, Kruh i tanjur s voćem na stolu i Djevojka s mandolinom.
Kasniji kubistički period naziva se Sintetskim kubizmom gdje se dodatno udaljava od umjetničkih karakteristika toga vremena. Ovaj period uključuje djela poput Mrtva priroda sa stolicom, Tri glazbenika i Kartaš. Tijekom Prvog svjetskog rata vraća se opisu realnosti periodom neoklasicizma ili realističnog razdoblja. Period je okarakteriziran velikim okruglim oblicima i plodnim ženskim tijelima. Posljednji period Nadrealizma proizlazi iz njegovih razdoblja kubizma. Jedna od najznačajnijih Picassovih slika, te nadrealizma uopće, je “Guernica”. Njome prikazuje ratne strahote, lik minotaura te ljudske likove u različitim stadijima straha i tjeskobe.
Dupla flauta
Pablo Picasso bio je plodan grafičar s 2400 uradaka. Do 1945. godine većina njegovih grafika bilo je crno – bijelo. Nakon susreta s majstorom među grafičarima, Fernandom Mourlotom, počinje eksperimentirati s nekonvencionalnim tehnikama i njegova djela postaju šarenija. Portofolio Dupla flauta sadrži 16 litografskih djela na temelju crteža i laviranih akvarela iz perioda od 1932. do 1955. godine. Tematika koja se proteže kroz sva djela su ženski i muški aktovi, motivi minotaura i bakanalije, portret njegove supruge Jacqueline i španjolski motivi.
Suite Vollard
Ovo je jedno od najvećih te najzagonetnijih grafičkih ostvarenja 20. stoljeća. Sastoji se od 100 radova nastalih prema narudžbi Ambroisea Vollarda. Djela su nastala od 1930. do 1937. godine, no nisu objavljena do 1950. godine. Djela su ispunjena bradatim i izbrijanim muškarcima, minotaurima, kentaurima, životinjskim figurama i ženama. Svi su goli te izgledaju kao da igraju dramu iz grčke mitologije. Kroz djela Picasso prikazuje svoja promišljanja o sredovječnosti, vlastitim željama i ponašanjima. Identificirano je 7 tema koje se protežu kroz 100 djela: Ploče, Ljubavna bitka, Rembrandt, Atelijer kipara, Minotaur, Slijepi minotaur i Portreti Ambroisea Vollarda.
Zanimljivo je zamijetiti kako se pojedine teme i motivi provlače kroz sva razdoblja Picassova stvaralaštva. Motiv minotaura sveprisutan je u gotovo svim fazama i različitim tehnikama. Zanimljivo je uvidjeti kako taj motiv napreduje preko grafike, kubizma i jednostavnijih oblika do litografije. Minotaur za Picassa predstavlja zbir sukobljenih sila ljudskog racionalnog ponašanja i latentnih impulsa. Kroz njega prikazuje teatar muškosti i ženstvenosti. Kroz Picassova djela protežu se i motivi ženstvenosti s naglaskom na ženski akt i istraživanje erotike. Iako je Pablo Picasso vrlo apstraktan i nije uvijek jednostavno razaznati motive njegovih djela, ovo je izložba koju svakako vrijedi pogledati. O različitim tehnikama i stilovima koje je koristio kroz život Pablo Picasso tvrdi da je to posljedica različitih ideja koje nije moguće prikazati unutar samo jedne tehnike ili stila.
Joan Miro
Joan Miro još je jedan umjetnički španjolski velikan. U cijelom svojem stvaralaštvu bio je odan katalonskoj narodnoj umjetnosti koja je dodatno bila pod utjecajem romanike, realizma i dadaizma. On se smatra utjelovljenjem nadrealističkog manifesta te je bio prijatelj kubizma. Kao i Picasso, istražuje razne umjetničke tehnike i stilove što mu daje rijetku mogućnost slobode stvaralaštva.
U njegovim djelima prisutna je vjernost prikazivanju ljudske forme zakrivljenim srpastim oblicima, krugovima te linijama. Uz sve to, koristi se jarkim bojama što ga čini izuzetno prepoznatljivim. Njegova djela promatraču omogućuju izuzetnu slobodu imaginacije u interpretaciji. Njegova djela ispunjena su seksualnošću, prirodnošću, humorom, ali i srdžbom. Umjetnost pokušava približiti širim masama i pokazati kako ona njima pripada i iz njih proizlazi. Vjeruje u težak rad te odbijanjem javnog izlaganja daje kritiku politici i socijalnim prilikama oko njega. Kroz djela prikazuje da je sloboda življenja uvijek moguća.
Uz njega se snažno veže razdoblje nadrealizma. U djelima izražava susret osobnog podsvjesnog i dominantnog objektivnog. Daje glas i lice čudovištima potisnutim duboko u njemu. Jedno od poznatijih djela kojim potvrđuje nadrealistički manifest je “Karneval harlekina”. Svojevremeno izjavljuje:
“Želim ubiti slikarstvo!”
kao pobunu tradicionalnim estetskim vrijednostima i neprihvaćanju buržujske umjetnosti.
Litografije
Mirov opus sadrži više od tisuću različitih litografija. Tehnika automatskog crtanja omogućava mu spontanost i prepuštanje umjetničkog djela slučajnosti. Stvara djela koja su refleksija njegove osobnosti. Unošenje vlastite osobnosti u svako njegovo djelo razlog je njegove popularnosti.
Njegova djela nije lako shvatiti, no to ostavlja mnogo na mašti. Svatko od nas njegova djela može shvatiti na potpuno drukčiji način, što je u krajnosti i cilj. Ovim djelima pristupite otvorenog uma i dajte mašti na volju. Tada vas svakako neće ostaviti ravnodušnim.
Spoj Picassa i Mira naizgled je nepovezan, ali u mnogo čemu su slični. Picasso je u svome opusu prošetao kroz mnoge stilove došavši i do samog nadrealizma gdje se opusi dvojice umjetnika savršeno sparuju i nadograđuju. Krenuvši razgledavati ovu izložbu, prvo od Picassova djela pa prešavši na Mirov dio, savršeno smo se nadovezali kroz periode stvaranja dvojice umjetnika. Zanimljivo je kako se Picassovi motivi, osim kroz različite stilove kojima se bavio Picasso, prenose i na Mirova djela. To nije niti začuđujuće, naime dvojica umjetnika prijateljevala su. U rano vrijeme se Picasso prema Mirou odnosio poput mentora. Povučenog umjetnika uveo je u svijet trgovaca umjetninama i kolekcionara. S vremenom je i sam Picasso bio inspiriran djelima Španjolskog nadrealista.