Društveno poznata činjenica je da se ljudi stalno žale na posao koji rade. Zašto je tome tako? Razloga je bezbroj. Od prekovremenih sati, premalih plaća, rada blagdanima do onog da možda zaista ne vole posao kojim se bave. Ranije u povijesti, kad je prevladavalo patrijarhalno društvo, roditelji odnosno otac obitelji, kao alfa i omega obitelji, donosio je odluke u ime ostalih članova. Danas kada je prisutna institucija moderne obitelji i prihvaćanje modernih vrijednosti, mladi samostalno odabiru zanimanja kojima se žele baviti u budućnosti.
No, ni u današnje suvremeno doba to ponekad nije lako ni jednostavno. Ponajviše ako odabiru zanimanja koja nisu po nekim zastarjelim društvenim pravilima prihvaćena za njih. Stoga u cilju da mlade potaknemo da slušaju sebe i svoje želje te kako bismo ih ohrabrili da rade ono što zaista vole, tijekom sljedećih nekoliko mjeseci donositi ćemo vam intervjue s osobama iz javnog života Republike Hrvatske koje su učinile upravo to. Bile su dosljedne sebi i svojim vrijednostima te danas rade ono što zaista vole. Još važnije, ono što rade čini ih sretnima.
Modni kritičar, kolumnist u brojnim časopisima, TV lice, modni dizajner…sve je to Boris Banović, hrvatskoj javnosti poznatiji kao Fashion Guru. Diplomirao je na Tekstilno tehnološkom fakultetu u Zagrebu te stekao diplomu inženjera odjevne tehnologije. No, iza sebe ima i brojne dodatne edukacije iz područja modnog dizajna. Za sebe kaže da dizajnira odjeću po mjeri za poslovne i moderne ljude, a sve u cilju zadovoljstva kupaca i klijenata. „Moda je za mene postala više od posla – živim ovaj lifestyle svaki dan“ stoji na mrežnoj stranici njegovog brenda, a što nam je rekao o procesu dizajna odjevnog predmeta, životnim iskustvima u modnom svijetu, ali i o postojanju svjetskih modnih trendova u Republici Hrvatskoj otkrijte u nastavku.
Odakle interes za bavljenje ovom vrstom posla?
Moji roditelji su imali druge planove za mene kada sam bio tinejdžer. Naravno, ekonomiju, ali pokazao sam da imam više talenta za crtanje nego za brojeve, pa je bilo logično da se krenem baviti nekim srodnijim poslom.
Jeste li tijekom obrazovanja, poslovne karijere ili općenito u životu imali problema zbog posla kojim se bavite?
Ne nikada. Dapače, samo sam imao uspjeha i sada također radim na nekoliko divnih projekata, jer sam se opredijelio da svi moji proizvodi budu društveno i klimatski odgovorni. Tako da se veselim novim poslovima i novim projektima koji dolaze.
Tijekom svojeg karijernog puta bili ste modni kritičar, novinar, kolumnist u časopisima… Koje iskustvo Vam je najviše ostalo u sjećanju? Čega se uvijek rado prisjetite?
Nakon sto sam se doškolovao u Engleskoj i vratio u Hrvatsku, zaposlio sam se kao fashion buyer za velike tvrtke. To iskustvo mi je bilo od neprocjenjive važnosti jer sam naučio komunicirati s ozbiljnim poslovnim ljudima, kretao sam se u modnom svijetu koji me je naučio poslu i profilirao me u osobu kakva sam sada. Nakon toga je sve bilo lakše. Kako sam nadaren za pisanu riječ, te imam svoje mišljenje, a moram priznati da sam i televizičan, primijetili su me na Novoj TV i tu je sve krenulo…Nova TV, HRT, kostimograf The Voice-a, urednik Men’s Healtha itd.
„Puno putovanja, edukacija i naravno ljepote koju ti modni svijet pruža je za mene neprocjenjivo iskustvo.“
Kakve kolekcije dizajnirate te gdje pronalazite potrebnu inspiraciju?
Po modnom senzibilitetu sam klasičar. Volim eleganciju i dašak retro momenta, tako da često posežem za prošlim modelima i volim strogu englesku modu, ipak sam tamo proveo četiri godine i radio sam u velikim modnim kućama baš za pravu gospodu. Znam što je cilindar ili frak haha. Iako, nije baš da mi je to u Hrvatskoj pomoglo.
Koliko Vam je vremena potrebno od početne ideje do realizacije jednog odjevnog komada? Na što pritom posvetite najviše vremena?
Najviše vremena se troši na istraživanje. Što bi htio prezentirati, za koga je to što radiš, za koju priliku… Kao i svaki dizajner imam dobru vizualizaciju i mogu u svojoj glavi složiti kreacije. Kada sam donekle zadovoljan time, slijedi papir i olovka.
Koliko se u Republici Hrvatskoj prate europski ili svjetski trendovi te jesu li oni dobro prihvaćeni kod nas?
Iskreno, po meni se i previše prate. Izgubili smo se ne samo u modi već i u interijer dizajnu i arhitekturi. Kod nas sve treba biti moderno i trendi, zato imamo puno kafića i restorana u mesingu i sada demode tj. u lošem stanju. U Europi tj. svaka država, cijeni svoju ostavštinu, povijest i autentična mjesta, poput kavana, restorana ili hotela. Mi smo ih sve uništili. Tako da smatram da kao i u svemu, Hrvati pretjeruju i snobovi su.
Pronalazite li Vi uzore u svjetski poznatim imenima u području modnog dizajna? Koja su to imena i zašto?
Kako sam rekao, po senzibilitetu sam klasičar, pa tako volim naravno najveće od svih, Armanija i Diora. Zatim tu dolaze Amerikanci Ralph Lauren i Thom Browne, Valentino i skoro svi dizajneri i krojači iz Savile Row. Oni uvijek drže do kvalitete, a to je kod dizajnera najbitnije, te se igraju s detaljima.
„Tanka je granica između lijepog i kičastog.“
Radili ste tijekom života za druge poslodavce, trenutno imate vlastito poduzeće. Koju varijantu smatrate boljom i zašto?
Koliko god je u Hrvatskoj teško biti privatnik i još k tome dizajner, snalazim se. Bilo je super trenutaka, pa i loših, ali nakon toliko godina u solo vodama nekako se ne vidim da radim u nekoj tvrtki. Kao vanjski suradnik, to da.
Koliko je teško ili zahtjevno uspjeti u modnom dizajnu u Republici Hrvatskoj? Koliko je pritom bilo potrebno dodatno se dokazivati?
Osobno nisam imao problema. Možda zato što sam bio itekako popularan u jednom trenutku pa sam lakše dolazio do ljudi, a ljudi znaju da imam britak jezik haha. Najbitnije je da je čovjek pristojan i uglađen, vjerujte mi da su vam onda sva vrata otvorena. Doškolovanje je izuzetno bitno u svakom poslu pa tako i u ovom jer svijet i tehnologija idu naprijed, a da bi opstao u njemu moraš biti u koraku.
Što biste poručili mladim osobama koje možda nemaju hrabrosti raditi ono što vole te odabiru „lakši put“ kod odabira zanimanja?
Da se ne obaziru na okolinu jer nju je najlakše promijeniti. Bitno je da su zadovoljni i sretni onim što rade jer tada je uspjeh zagarantiran. Ako vam ne odgovara, spakirajte kofere i otiđite negdje gdje cijene vaš talent.
Izvori fotografija: https://www.facebook.com/boris.banovic.568 i http://borisbanovic.com/