TikTok je društvena mreža za dijeljenje kratkih videa. Radi se o internacionalnoj verziji kineske platforme Douyin, od tvrtke ByteDance, koja je u Kini izašla 2016.
TikTok za internacionalno tržište nastao je sjedinjenjem s drugom kineskom društvenom mrežom, Musical.ly u kolovozu 2018. Musical.ly je bio fokusiran na „lip-syncing“, odnosno sinkronizaciju usana s pozadinskom glazbom. Očito je koliko je to utjecalo na razvoj TikTok kulture jer je „lip-syncing“ veliki dio videa na aplikaciji; iako ono nije cijela poanta videa, već dodatak u sklopu neke izjave, šale itd.
Iako asociran s „lip-syncing“ i plesom, sadržaj na TikToku proširio se na mnogo više. Mnogi ga uspoređuju s aplikacijom Vine – Twitterovom uslugom za dijeljenje videa od 6 sekundi koja je bila ugašena na početku 2017. godine. Vine je bio poznat po kaotičnom, nasumičnom humoru i „ispadima“ koji su do danas citirani.
TikTok je preuzeo ulogu aplikacije za stvaranje i dijeljenje video (i drugih) memova, ali to ga ne ograničava na samo komičan sadržaj. Dakle, koje su to prednosti TikToka?
Prednosti
Zabavan i smiješan sadržaj
Počnimo ipak sa činjenicom da TikTok jest plodno tlo za memove. Radi mogućnosti korištenja tuđeg zvuka i dodavanja svojeg videa pod taj zvuk, stvaranje, prijenos i pronalaženje memova vrlo su efikasni. Kroz memove komuniciramo ideje i misli na vrlo humorističan način što znači da se na TikToku može naći mnogo zabavnog sadržaja koji radi personaliziranog algoritma odgovara vašem ukusu. Ne zaboravimo, naravno, i smiješne videozapise kućnih ljubimaca.
Personaliziran sadržaj
Svaka platforma ima personaliziran algoritam, ali TikTok algoritam je poznat po svojoj preciznosti. Nakon nekog vremena označavanja videa srcem, doći ćete do sadržaja koji vama odgovara. „For You page/feed“ („fyp“) je početna stranica na aplikaciji koja je odraz vaših preferencija. Njome možete listati do beskraja, a da pritom nikada nećete vidjeti isti video dvaput. Također, Tiktok je društvena mreža koja se ne oslanja na interakciju vaših prijatelja. To znači da vaša početna stranica neće biti zatrpana sadržajem koji su vaši prijatelji „lajkali“ koliko će biti odraz vaših interesa. To također može pomoći pri povezivanju s ljudima koji imaju iste interese kao i vi u komentarima. Zbog toga, TikTok može do neke mjere zamijeniti mnoge druge aplikacije. Na primjer, za estetički ili modni sadržaj ne morate se više obraćati Instagramu, Pinterestu ili Tumblru, a recepti i životni hakovi mogu biti mnogo jednostavniji i zabavnije uređeni nego na Facebooku ili YouTubeu.
Otkrivanje nove glazbe
Radi oslanjanja na zvuk, TikTok je dobro mjesto za populariziranje (nove ili stare) glazbe. Uobičajeno je da se uzimaju isječci iz pjesama i stvara vizualni sadržaja za iste. Tim se putem doseg pjesme znatno proširi.
Izloženost novome
Općenito možete biti izloženi novim stvarima za koje vaš algoritam misli da bi vam se sviđale. Tako možete otkriti neku novu perspektivu na temu koja vas zanima ili otkriti neki novi hobi.
Popularna kultura
Možda ste se našli u situaciji da citirate neku doskočicu ili ste čuli nekog drugog kako „provaljuje“ nešto, a da pritom niste razumjeli referencu. TikTok je danas jednostavno jedna od glavnih platformi na kojoj se razvija i širi barem dio popularne kulture. Biti na TikToku moglo bi značiti biti „u toku“. Naravno, vršnjački pritisak ne bi trebao biti razlog zašto ulazite i u što, ali biti upoznat s time što drugi konzumiraju, ako to želite, definitivno je bonus.
Informativnost
TikTok nije platforma samo za zabavni sadržaj. Mnogi rade i informativne videozapise koji su kratki i lako razumljivi. Edukativni sadržaj može biti na temu životinja, povijesnih događaja, tehnologije itd.
Lako stečena publika
U slučaju da želite podijeliti neke svoje vještine ili neku poruku za koju smatrate da je bitna, TikTok je dobar primjer izraza „5 minuta slave“. Mnogi novi glazbenici stječu popularnost uz pomoć TikToka: ili jer se njihova glazba proširila aplikacijom, ili jer su sami korisnici. Najekstremniji primjer je Lil Nas X sa pjesmom „Old Town Road“ u 2019. godini.
Platforma je također služila za širenje informacija i poruka za vrijeme George Floyd prosvjeda u Americi 2020. godine, a i danas se koristi u aktivističke svrhe.
Razvoj kreativnosti
TikTok omogućuje stvaranje raznih vrsta videa u formatu koji je lako konzumiran od strane mobilnih korisnika dok pritom dozvoljava kreativno izražavanja. Može biti korisno razvijati vlastitu kreativnost u skladu s novom tehnologijom i razvojem društvenih mreža, pogotovo ako vas zanimaju mediji. Ako radite što volite na TikToku, lako je moguće da ćete pronaći pravu publiku za to.
Mane
Oduzimanje pozornosti
TikTok može oduzeti mnogo vremena jer kroz videozapise na početnoj stranici možemo listati do nedogleda za razliku od ostalih društvenih mreža gdje kad-tad dođemo do kraja novih objava koje smatramo relevantnima.
Skraćivanje raspona pažnje
Mnogo je govora o tome kako se naši mozgovi prilagođavaju novom, kratkom, formatu videozapisa te se više ne možemo fokusirati na duže videozapise ili, na primjer, predavanja. U jednom svojem članku, Science Times ukratko ističe pozitivne i negativne strane TikToka za mentalno zdravlje.
Virtualno zlostavljanje
Iako problem bilo koje društvene mreže, virtualno je zlostavljanje još jedna pojava po kojoj je TikTok poznat. Osim komentara, korisnici koriste i opcije „Stitch“ i „Duet“, koje im omogućuju direktno odgovaranje i paralelno snimanje tijekom gledanja nečijeg videa, kako bi vrijeđali ili ismijavali druge.
Nedostatak kontrole nad početnom stranicom
Budući da smo na početnoj stranici na milosti i nemilosti svojeg algoritma, ne možemo predvidjeti koju ćemo vrstu videa vidjeti sljedeće. Na YouTubeu, na primjer, možemo odlučiti hoćemo li gledati nešto zabavno, informativno ili potresno/tužno, ali na početnoj stranici TikToka možemo dobiti više-manje bilo što.
Dezinformacije
Nažalost, TikTok je pun dezinformacija koje nisu najbolje moderirane. One se kreću od sarkastičnih osobnih priča za koje niste sasvim sigurni jesu li sarkastične ili istinite, žanrova videa koji namjerno prikazuju neautentične scenarije pa sve do krivo interpretiranih/prenesenih novinskih ili znanstvenih članaka. Zato, ako dobivate bilo koje informacije s TikToka, iako to može biti dobra početna točka za otkrivanje novih stvari, sve trebaju biti provjerene od više vanjskih izvora.
Eho-komore
Zbog preciznog algoritma, TikTok ljude zatvrara u svoje „komore jeke“ gdje im se ponavljaju stavovi s kojima se već slažu. Također, iako platforma jest korištena u aktivističke svrhe i za stjecanje popularnosti, to nije jednako lako za svih. U 2020. su bile potaknute rasprave o rasnoj pristranosti aplikacija radi njihovog strojnog učenja. To je ono što čini TikTokov algoritam toliko preciznim u prijedlozima novih profila i videa. BuzzFeed News je istražio slučaj te je generalni zaključak da je problem, koji imaju sve društvene mreže, više u pristranostima unutar samog društva. Nakon što nekoga slijedite, algoritam predlaže profile korisnika s istim sljedbenicima te se posljedično može dogoditi da imate predložene korisnike iste rase, političke pripadnosti itd. Važno je samo biti svjestan da TikTok nije siguran od problematičnih funkcija koje imaju i ostale društvene mreže.
Brige o privatnosti
Tijekom proteklih par godina, pojavljuju se brige o zaštiti privatnosti i osobnih podataka od strane društvenih platforma općenito, ali i TikToka specifično. Kako je BBC prenio 2020. godine, indijska je vlada zabranila TikTok zbog optužbe slanja korisničkih podataka Kini što i danas potiče raspravu SAD-a o svojoj nacionalnoj sigurnosti. Međutim, interpretacije i analize variraju. Neki smatraju da je TikTok najopasnija platforma po pitanju privatnosti podataka, dok drugi jamče da nije ništa gora od, na primjer, Facebooka. Pitanje je i koliko su te brige važeće za prosječnog hrvatskog ili balkanskog korisnika.
Zaključak?
S jedne strane, negativni su aspekti TikToka oni koji su primjenjivi na gotovo sve društvene mreže. Isplati li se imati TikTok individualna je odluka koja obuhvaća mnoga pitanja. Za mnoge, ulazak u taj svijet uzrokuje kulturni šok. Aplikacija je mnogima poznata po „cringe“ kompilacijama jer su veliki postotak članova na platformi mladi ljudi, pretežito tinejdžeri koji traže svojih 5 minuta slave i/ili imaju vlastiti jezik za različite diskurse. Međutim, tu se stvaraju određene predrasude prema aplikaciji u cijelosti. Kao svaka druga društvena mreža, TikTok ima pozitivne i negativne strane.
Izvori:
https://dev.to/mage_ai/how-does-tiktok-use-machine-learning-5b7i
https://www.psychologytoday.com/us/blog/social-media-stories/202103/combating-cyberbullying-tiktok
https://www.bbc.com/news/technology-53640724
https://www.bbc.com/news/technology-53225720
Izvori slika: Pixabay, Unsplash