Počeci sneaker kulture
Kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj, sve češće se susrećemo s pojmom i fenomenom sneaker kulture. Njezin početak označava svojevrsni „prijelaz“ nošenja sportske obuće i izvan sportskih terena. Obuća poznatih svjetskih brandova kao što su Converse, Adidas ili Nike nekada je imala svrhu isključivo sportske obuće koju su poznate sportske zvijezde nosile kako bi promovirale te brandove. Međutim, 1984. godine dolazi do promjene kada Nike prvi izbacuje svoju kolekciju košarkaških tenisica koje su nosile ime Air Jordan, po tadašnjoj košarkaškoj zvijezdi u usponu – Michelu Jordanu. Nike se htio istaknuti od ostalih brandova, stvorivši tenisicu koja predstavlja samog sportaša odnosno koja je izrađena samo za njega. S obzirom na to da je Jordan tada igrao u NBA ligi koja je imala striktno pravilo da 51% tenisice mora biti bijelo, Jordanu je zabranjeno da igra u Nikeicama. Unatoč zabrani igranja u tim tenisicama, Nike je ostvario veliku zaradu te su i ostali brandovi počeli slijediti njihove korake.
Air Jordan obuća danas predstavlja kultnu obuću za koju su pravi kolekcionari spremni izdvojiti i velike količine novaca. Originalne Jordanove tenisice, koje je nosio na utakmici Chicago Bullsa protiv Utah Jazz, prodane su za čak 2.2 milijuna dolara, što ih čini najskupljim prodanim tenisicama.
Tko su reselleri i gdje kupiti tenisice?
Reselleri, u doslovnom prijevodu preprodavači, su osobe koje tenisice (najčešće rijetka izdanja pojedinih modela) kupuju po određenoj cijeni te ih prodaju po višoj cijeni i tako ostvaruju profit. Možemo se zapitati zašto bi netko kupio tenisice po višoj cijeni od one prvotne? S obzirom na to da sneaker kultura privlači prave zaljubljenike u tenisice, a reselleri prodaju rijetka izdanja koja se brzo rasprodaju, njima nije bitno koju će cijenu platiti samo da posjeduju taj par u svojoj kolekciji. Jedan od najpoznatijih hrvatskih preprodavača je Andre Ljuština, osnivač Project Blitza, trgovine pretprodaje najnovijih Nike modela. Ako ipak želiš biti dio sneaker kulture bez da odvajaš veliku količine novaca, željene tenisice po pristupačnim cijenama možeš pronaći u domaćim trgovinama i na Internet stranicama kao što su Shoe Cleanique (pružaju i uslugu obnavljanja obuće),Buzz, Grosbasket, Snipes i Zalando ili međunarodnima kao što su StockX, Goat, Farfetch i mnoge druge.
Sneaker festivali
S obzirom na to da su promjene u društvu najčešće prvo vidljive među mladima tako i sneaker kultura većinom obuhvaća mlađu populaciju. Kako bi se mlade koji dijele zajedničke interese spojilo, počinju se organizirati događanja u čijem su fokusu tenisice. Neki od najpoznatijih su Sneakerness, Crepe City, Sneakerzone te mnogi drugi koji se održavaju diljem Europe. Jedan od takvih festivala je upravo nadolazeći Zagreb DRIP DAY koji će se održati u Zagrebu, u prvom vikendu šestog mjeseca (3. i 4. lipnja). Na festivalu posjetitelji će se moći upoznati s raznim međunarodnim i regionalnim brendovima i resellerima tenisica što će im omogućiti da osvježe svoje kolekcije ili se jednostavno druže s ljudima istih interesa. S obzirom ograničen broj karata, a vremena još malo, ako želiš sudjelovati bolje požuri na stranice Entrio.hr i budi dio sneaker kulture.
Autorica: Nika Adžić