Stiglo je i to doba godine, dočekali smo kraj još jedne godine, nekako se provukli kroz dosadni siječanj te se jedva stigli odmoriti od prošlogodišnje pomame za Letom 3 i “ŠĆ” manijom, a već smo ponovo na istom mjestu… ili nismo?
Gdje se održava Dora 2024 i tko odnosi pobjedu?
Izbor hrvatskog predstavnika za pjesmu Eurovizije tako će se ove godine održati u studijima Hrvatske radiotelevizije na zagrebačkom Prisavlju za razliku od prethodnih godina kada se održavala u Opatiji “Domu hrvatskog izbora za pjesmu Eurovizije”. Pomalo čudna odluka, ali očito produkcijski manje zahtjevna te puno jeftinija od Opatije (tranzicija opreme, izvođača i njihovih timova,…) No pravo je pitanje što nas to ove godine očekuje. Ukratko, dvije polufinalne večeri (22. veljače i 23. veljače) te finalna večer (25. veljače) 24 skladbe, ali i mainstream glazbeno pitanje godine – kojom će nas numerom ove godine gušiti radijski i televizijski glazbeni urednici. Prema kladionicama, rezultat gotovo neupitan, svaki ishod osim pobjede Baby Lasagna ili u najmanju ruku Leta 3 bio bi ravan potpunoj senzaciji, a ovo je prvih 7 favorita ovogodišnjeg izdanja Dore:
- Baby Lasagna – Rim Tim (koeficijent 1.50)
- Let 3 – Baba Roga (koeficijent 5.00)
- Eugen – Tišine (koeficijent 7.00)
- Vatra – Slatke suze, gorka ljubav (koeficijent 7.00)
- Damir Kedžo – Voljena ženo (koeficijent 10.00)
- James Night – Nebo plače (koeficijent 30.00)
- Natalie Balmix – Dijamanti (Koeficijent 50.00)
Ove godine mijenja se način odabira pjesme koja ide na Euroviziju
Kako stoji na stranicama eurosong.hr “U polufinalima (22. i 23. veljače) odluku o finalistima će donijeti isključivo glasovi publike putem televotinga. Iz svakog polufinala u izlučnu fazu kvalificirat će se po osam natjecatelja, što znači ukupno 16 finalista. U finalu (25. veljače) situacija će biti nešto drugačija – točnije 50% žiri i 50% publika preko televotinga. Međutim, u odnosu na prethodne tri godine, neće biti 10 regionalnih žirija, već ukupno osam žirija – četiri regionalna (Zagreb, Split, Rijeka i Osijek) i četiri inozemna. Neslužbeno se doznaje kako su četiri zemlje u međunarodnom žiriju Island, Italija, Njemačka i Ukrajina. Svaki žiri imat će tri člana – glazbeni kritičari, novinari koji se bave glazbom, skladatelji, producenti i gost. Matematički gledano, svaki žiri dat će set od 58 bodova, što znači kako će žiri podijeliti 464 boda. Ukoliko sustav dodjele bodova od televotinga ostaje isti (postotak x ukupan broj bodova), to znači kako će u finalu Dore 2024. biti dostupno 928 bodova za distribuciju.”
Iskreno, htio sam se u potpunosti ne osvrnuti na glasanje u finalu, ali nisam imao snage oduprijeti se. Nisam siguran tko je iza osmišljavanja ovog načina bodovanja, ali čini se u potpunosti nasumičan i bespotreban te donosi posebnu vrstu nesigurnosti u ishod samog natjecanja, što onda posljedično dovodi u pitanje i poantu samog natjecanja za pjesmu Eurovizije, no to je također jedna od tema za neku drugu prigodu.
Favoriti iz sjene?
Iako smo do sada već pisali o Baby Lasagni, još dvoje kandidata potpuni su outsideri prema ovoj ljestvici, a to su James Night te Natalie Balmix. Natalie Balmix, sa respektabilnih 24 tisuće pratitelja na svom Instagram te 190 tisuća pregleda na spotu za pjesmu “Dijamanti” uživa izrazito pozitivne kritike publike. “Natalie Balmix je glazbeni biser koji je zablistao u Hrvatskoj i regiji kao pjevačica nevjerojatnog talenta. Njezin glazbeni put počeo je ne tako davno, a brzo je privukla pažnju publike svojim moćnim vokalom, karizmom i strašću prema glazbi. Nakon sudjelovanja u popularnom glazbenom showu – IDJ Show, Natalie se istaknula svojim izvanrednim nastupima, osvajajući simpatije žirija i publike.” stoji na službenoj stranici ove mlade glazbenice. Pjesma je spoj modernog pop zvuka te interesantnog vokala s zanimljivim glazbenim i produkcijskim rješenjima, izrazito naglašenim lepršavim melodijama i estetski veoma privlačnim video-spotom.
James Night ili pravim imenom Leonard Šajin jednom je dijelu javnosti (onima koji su prisutniji na TikToku) poznatiji kao mladić koji radi prijevode hrvatskih pjesama na engleskom jeziku što ga je čini se više nego uspješno lansiralo među 6 favorita ovogodišnje Dore. Njegova pjesma “Nebo plače” za sada je skupila nešto “skromnijih” 21 tisuću pregleda na video-spotu no na službenom kanalu Dore broje preko 220 tisuća pregleda u trenutku pisanja ovog članka. Spoj je zanimljive produkcije 80-ih godina te moderne, iznimno isproducirane pop glazbe. Prate ju plesni ritam i poprilično “catchy” refren no teško se oteti dojmu da pjesmi nedostaje pomalo energije i “spektakla” koji je potreban za Euroviziju.
Tko će bit zadnji?
Ok, raspored prvih sedam skladbi koje koketiraju s odlaskom na Euroviziju je jasan, ali što je s onima kojima, publika niti kladionice nisu podarili gotovo nikakve šanse iliti “Borba za zadnje mjesto Dore 2024.” Na posljednjem, podijeljenom mjestu s ove liste pjesama koje, čini se, neće vidjeti Eurovizijsku pozornicu nalaze se Erna “How do you Love me”, Barbara Munjas “Nepobjediva”, Saša Lozar “Ne plačem zbog nje” i Lara Demarin “Ne vjerujem ti” svi sa koeficijentom 400.
Pa unatoč tome što su Barbara, Erna i Lara nešto manje znane na glazbenoj sceni, gotovo je pravi misterij kako se Saša Lozar, etablirani radijski voditelj i pjevač, našao na posljednja četiri mjesta prema kladionicama. Unatoč svemu rečenom, ovo su tek puka predviđanja napravljena na temelju pregleda na Youtubeu i tek nam predstoji vidjeti kada stignu rezultati kako polufinalnih večeri, tako i finalne večeri 25. veljače.
Prva večer “Dore” predstavit će nam sljedeće pjesme:
- Noelle – BABY, BABY
- Mario Battifiaca feat. Robert Ferlin – VODU PITI TRIZAN BITI
- Stefany – SRETNIH DANA DAT’ ĆE BOG
- MISHA – ONE DAY
- Erna – HOW DO YOU LOVE ME
- Eugen – TIŠINE
- Vinko – LYING EYES
- Barbara Munjas – NEPOBJEDIVA
- Let 3 – BABA ROGA
- Lana Mandarić – MORE
- Pavel – DO MJESECA
- Saša Lozar – NE PLAČEM ZBOG NJE
Druga večer, u petak 23. veljače donosi nam:
- Lu Dedić – PLAVI LEPTIR
- James Night – NEBO PLAČE
- Lara Demarin – NE VJERUJEM TI
- Alen Đuras – A TAMBURITZA LULLABY
- The Splitters – OD KAD TE SANJAM
- Boris Štok – CAN WE TALK
- Baby Lasagna – Rim Tim
- ET – Pametnom dosta
- Vatra – SLATKE SUZE, GORKA LJUBAV
- Damir Kedžo – VOLJENA ŽENO
- Natalie Balmix – DIJAMANTI
- MARCELA – GASOLINE
Opet na istom mjestu…ili?
Za kraj, vratimo se malo na onaj dio gdje se ponovno vraćamo na isto mjesto, još jedna Dora, još jedno natjecanje za pjesmu Eurovizije. No donosi li nam ovogodišnje izdanje nešto novo, nešto što smo spremni pustiti u “Bijeli svijet” i pokazati u spektaklu Eurovizije (natjecanja za najbolju pjesmu u Europi u kojoj se natječu primjerice Australija i Izrael koji je ove godine postao glavna tema kritičara Eurovizije na društvenim mrežama, no ostavimo kritike samoj Euroviziji za neki drugi put).
Moje osobno mišljenje je kako nam glazbeno Dora ponovno ne donosi nikakvo glazbeno osvježenje, no unatoč tome osjećaj je da se nešto se ipak promjenilo ili se krenulo mijenjati. Čini se kako su glavni favoriti ove godine oni koje su istaklnule mlađe generacije te društvene mreže s posebnim naglaskom na TikTok, dok su mainstream kanali prenošenja informacija poputa radija i televizije ostali bez izuzetnog utjecaja koji su imali u prethodnom desetljeću, a najbolji primjeri za to je upravo Saša Lozar, čija je pjesma, barem za sada komercijalno podbacila. Unatoč tome nikad više poznatih prijavljenih radijskih izvođača (Damir Kedžo, Vatra, Boris Štok, Pavel, Saša Lozar, Mario Battifiaca, Robert Ferlin).
Što nam je donijela Dora 2023. i što je ispod glamura ovogodišnjeg izdanja?
Ne preostaje ništa drugo nego zaključiti kako je prošlogodišnja pobjeda Leta 3 utrla put upravo tim radijskim izvođačima koji su odlučili upotrijebiti istu “formulu uspjeha” – pobjedi na Dori, vrti se na radiju, uzmi pokoju nagradu i računaj na dobar saldo od ZAMP-a sljedeće godine, umjesto da je ponukala manje poznate izvođače i glazbenike koje eksperimentiraju sa glazbom, što je zapravo jedina formula za pobjedu na Euroviziji – inovativnost, kreativnost i nešto drugačije, nešto o čemu će se pričati, formula koja svaki put izmijenjuje sljedeći dio jednadžbe. Uz naravno malo političke sreće naravno.
Unatoč svemu napisanom, ono što mene najviše veseli vezano za ovogodišnju Doru je činjenica da ćemo upravo taj glazbeni sraz starih i novih medija, ali i generacija moći pratiti kroz glazbeno nadmetanje te ćemo u nedjelju znati tko pobjeđuje… Barem za sada.