Nakon ljetne stanke, izložbeni program Galerija DM udruge Drugo more nastavlja se izložbom Splav koja pluta svemirom talijanskog umjetničkog kolektiva IOCOSE, koja će se otvoriti u četvrtak, 29. kolovoza u 19 sati u prostoru Galerije Filodrammatica (Korzo 28/1, Rijeka). Ulaz je slobodan.
Kolektiv IOCOSE osnovali su 2006. godine umjetnici Matteo Cremonesi, Filippo Cuttica, Davide Prati i Paolo Ruffino, s ciljem istraživanja načina na koje se priče o budućnosti tehnologije odražavaju na našu sadašnjost. Kroz poetsko i nadrealno čitanje mitova o napretku, skupina pronalazi nova tumačenja imaginarnih svjetova, ikonografije i retorike poznatih »predvodnika« tehnološkog razvoja. Njihova su djela predstavljena u časopisima i publikacijama kao što su Wired, The Creators Project, Flash Art, Neural, Liberation, Der Spiegel i El Pais, a radove su izlagali u mnogim međunarodnim institucijama, uključujući Fondazione Modena Arti Visive (2022.), MAMbo (2018.), Fotomuseum Winterthur (2017.), The Photographers’ Gallery (2018., 2016.), Tate Modern (2011.), Science Gallery (2012.), Jeu de Paume (2011.), FACT (2012.) i Transmediale (2013., 2015.).
Nakon otvorenja, izložbu je moguće razgledati do 19. rujna, od ponedjeljka do petka od 11 do 13 i od 17 do 20 sati, te subotom od 17 do 20 sati. Ulaz je slobodan.
Na izložbi Splav koja pluta svemirom, IOCOSE okuplja neke od svojih najnovijih radova koji istražuju NewSpace, pojam koji istovremeno označava industrijsku granu i ideološki pokret nastao u Silicijskoj dolini. Usmjeren na istraživanje i kolonizaciju svemira, NewSpace uključuje poznate tvrtke, kao što su SpaceX Elona Muska i Blue Origin Jeffa Bezosa, kao i brojne start-upove i investicijske fondove koji ulažu u gospodarski rast ovog sektora.
Uz veliko ekonomsko, tehnološko i značenjsko ulaganje u privatnu kolonizaciju svemira, pokret se predstavlja kao promotor novog multiplanetarnog života koji je sposoban riješiti ključne probleme čovječanstva. Kolektiv IOCOSE razlaže njihova utopijska obećanja i propituje što se može učiniti s tragovima njihovih neuspjeha na Zemlji, naglašavajući kako su rješenja koja predlažu dostupna tek maloj i povlaštenoj skupini ljudi, ali i teško ostvariva za vrijeme trajanja naših života.
Među strategijama koje glavni protagonisti ovog pokreta koriste u komunikaciji s javnošću, umjetnici su prepoznali sklonost gestikulaciji i pokazivanju na nevidljive planete, pozivajući publiku na zamišljanje (još nevidljive) budućnosti čovječanstva. U videu Pokazivanje na novi planet (2020.), animirana ruka Elona Muska leti nad površinom Marsa, praćena pjesmom i prikazanim stihovima koji predstavljaju spoj najgrandioznijih izjava i slogana koje je Musk izgovarao prilikom promocije svoje tvrtke SpaceX, u kojima se složenosti i različitosti u vizijama budućnosti pojednostavljuju, a postojeće nejednakosti učinkovito reproduciraju. Video Slobodni od povijesti (2021.) prati ruku u njezinom teraformiranju izvanzemaljskog planeta, a popratna pjesma u karaoke maniri sažima želje i namjere investicijskih tvrtki koje zagovaraju širenje na svemirsko tržište: novi planet nudi ispunjavanje najluđih hedonističkih poriva kolonizatorske ruke, poput zabavnog parka u kojem kapitalističke spekulacije, koje više nisu moguće na Zemlji, mogu neograničeno bujati. Spomenute radove povezuje prostorna instalacija Šuplji zbor (2021.), u formi geodetske kupole – arhitektonske strukture koja je omiljeni motiv u zamišljanju kolonizacije svemira. Mikrofon koji visi s vrha kupole pritom poziva posjetitelje da zapjevaju uz pjesme na videima. No, budući da do mikrofona nije moguće doći, taj poziv na pjevanje je istovremeno ponuđen i uskraćen, baš kao što pokret NewSpace poziva na svemirska putovanja koja su tehnički nemoguća i potpuno neisplativa.