The Social Dilemma dokumentarna je drama redatelja Jeffa Orlowskog koja istražuje nagli razvoj društvenih mreža i njihov utjecaj na današnji svijet. Premijera filma održana je na Sundance Film Festivalu ove godine te je prvi put prikazan široj publici 9. rujna na najvećem internet streaming servisu „Netflix“. Vođeni smo kroz surovu stvarnost Googlea, Facebooka, Twittera, Instagrama i njihovo brutalno korištenje korisnika temeljeno na masovnom kapitalu i krađi osobnih podataka. Informacije su zaista šokantne; nakon 2010. godine porast samoozljeđivanja i samoubojstava kod mladih tinejdžera raste nevjerojatnom brzinom. Ovaj dokumentarac progovara o važnosti ograničavanja vremena provedenoga na internetu i održavanje pozitivne slike o svijetu i samome sebi. U današnjem svijetu internet industrija jedna je od većih, ako ne i ona koja upravlja našim životima. U početku nismo ni svjesni toga, no sve što se događa na internetu i svaki naš korak koji poduzimamo pomno je promišljen i organiziran od strane velikih internetskih korporacija.
Sam dizajn društvenih mreža osmišljen je kako bi izmanipulirao i privukao ljude koji se više neće moći oduprijeti raznim obavijestima, „lajkovima“ i porukama te će tako dovesti do stvaranja ovisnosti.
U filmu su prikazani intervjui osoba koje se već nekoliko godina bave ovakvim poslom, a tu predvodi Tristan Harris, osnivač Centra za ljudsku tehnologiju i bivši član Googleovog tima. Harris objašnjava kako su društvene mreže alat koji ne čeka da bude korišten, već koristi psihologiju čovjeka u vlastitu korist za postizanje ciljeva i namjera. „Alat“ je živ, zna sve o nama i tako nas hrani informacijama koje smatramo da su nam vrlo potrebne, no zapravo dovodi do što veće i pogubne reklamacije. Tu je još i Aza Raskin, suosnivač Centra za ljudsku tehnologiju i Justin Rosenstein, stvoritelj Facebookovog „Like“ gumba i suosnivač poslovnog weba „Asana“.
Svi ovi veliki kreatori slažu se oko jedne stvari. Kada su započeli sa projektom društvenih mreža, nisu ni sami znali kakav će utjecaj imati na ljude i koliko je zapravo ozbiljno to što stvaraju. Hoće li se trenutna situacija sa društvenim mrežama i prevelikim utjecajem koji ima na svijet ikada promijeniti i hoćemo li možda u budućnosti biti bliži rješenju kako bi što više zasjale one pozitivne strane interneta, a ove negativne pale u drugi plan?
Kao što i sami „velikani“ ove industrije kažu, ostaje za vidjeti – pred nama je daleka budućnost i trud koji moramo uložiti kako bismo promijenili filozofiju društvenih mreža iz temelja.
Fotografija je preuzeta s Pixabaya.