Nikola Zec student je završne godine preddiplomskog studija Poslovne ekonomije na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci. Istovremeno, završava i diplomski MBA program na Swiss School of Business and Management. Već ranije završio je studij video produkcije na Akademiji glazbene produkcije i multimedije. Tijekom zimskog semestra ove akademske godine boravio je u Valenciji u sklopu Erasmus programa. Priznaje kako je bio nezadovoljan njihovom organizacijom nastave, a to ga je dodatno potaknulo da ostane na Ekonomskom fakultetu u Rijeci i završi studij.
No, ono po čemu se ističe u odnosu na ostale studente jest njegovo dosadašnje poduzetničko iskustvo. Naime, Nikola je osnivač brenda WorldFood Box, medijske kuće Gooders News te agencije za marketing, video produkciju i poslovno savjetovanje Nikola Zec Business te dobitnik nagrada koje ovog studenta ekonomije svrstavaju među najbolje mlade poduzetnike na svjetskoj razini.
Ulazak u poduzetništvo
Već u srednjoj školi Nikola ulazi u svijet poduzetništva te osniva brend WorldFood Box, jedinstven projekt na hrvatskom tržištu. Svojim klijentima, WorldFood Box nudi kutije s paketom tradicionalne hrane iz cijeloga svijeta. Tako se u paket kutijama mogu pronaći grickalice iz raznih zemalja poput Grčke, Švedske, Nizozemske, ali i Tajlanda ili Japana. Ideja je bila omogućiti ljudima da kušaju proizvode koje nije moguće kupiti na hrvatskom tržištu.
WorldFood Box je trenutno privremeno zaustavio svoje poslovanje. Razlog tome su prije svega trenutna situacija vezana uz pandemiju bolesti COVID-19, ali i izlazak Ujedinjenog Kraljevstva iz Europske unije. Naime, najveći dobavljač brenda WorldFood Box bio je u Engleskoj te je cijela situacija oko Brexita zakomplicirala poslovanje. No, Nikola otkriva kako ipak planira početi s radom u sljedećih pola godine. Trenutni cilj je stoga pronaći dobavljača iz Europske unije koji bi cijeli brend mogao opskrbiti proizvodima iz Amerike, a što će biti najlakše i najjednostavnije za poslovanje.
Gooders News – prvi portal s pozitivnim vijestima u Hrvatskoj, sljedeći je Nikolin projekt. Cilj projekta je bio osnivanje prve medijske kuće u Hrvatskoj koja će prenositi isključivo pozitivne vijesti i priče te uspjehe mladih ljudi. Iako je projekt imao veliki potencijal od samog početka, Nikola priznaje kako je u jednom trenutku zbog previše obaveza doživio burnout te odlučio ugasiti portal i fokusirati se na preostala dva projekta.
„Ekonomski fakultet u Rijeci mi je puno pomogao po pitanju posla, ali i općenito networkinga. Lijepo je vidjeti da u moru Ekonomskih fakulteta koji su prepuni studenata, jedan fakultet na takav način brine o studentima.“
Agencija za marketing i poduzetničko poslovanje
„Nikola Zec Business“ agencija je za marketing i poduzetničko poslovanje koja klijentima pruža usluge video produkcije, marketinga te business consultinga. „Zadovoljan sam načinom na koji Agencija posluje.“, govori Nikola te pojašnjava u nastavku: „Zadnjih godinu dana počeli smo raditi za brojne, velike, američke korporacije kao što su HP, Salesforce i Home Advisor.“.
„Prvenstvo se fokusiramo na klijente iz inozemstva jer su budžeti puno bolji, a američke korporacije shvaćaju kako im je bolje napraviti reklamu u Hrvatskoj nego li da snimaju u Americi gdje su troškovi cijele produkcije daleko veći.“
Kako bi sve to bilo moguće i zaista se ostvarilo, Nikola objašnjava kako su u Americi angažirali prodajnog predstavnika koji zastupa Agenciju te odrađuje cijeli prodajni segment. „Mislim da je puno bolje uzeti nekoga tko živi tamo zbog toga što općenito ima više znanja po pitanju tamošnjega tržišta.“, govori Nikola. No, zaključuje u nastavku, kako to ne znači da ako imate dobru prodaju da proizvod ne treba biti dobar već upravo suprotno. Prodaje nema, ako ne postoji i dobar portfolio.
Ravnoteža fakulteta i rada
Koliko je zahtjevno studirati te istovremeno raditi i baviti se osnivanjem vlastitog poduzeća? Nikola odgovara kako je najvažnije pronaći balans između fakulteta i rada. Objašnjava da ako nije moguće, nije potrebno završiti fakultet u roku. Ali, isto tako nije potrebno na sebe prebaciti previše posla. Ono što je važno je da svatko za sebe pronađe ravnotežu koja mu najbolje odgovara. Je li bilo trenutaka kada je razmišljao o odustajanju od studiranja? „Naravno. Bilo je trenutaka kada sam htio pauzirati fakultetske obaveze.“, govori Nikola. Priča kako mu je to i dalje jedna od mogućnosti ako shvati da ne može rješavati sve obaveze, no kako je trenutno na zadnjoj godini preddiplomskog studija i zaista bi volio završiti fakultet.
„Imam prilike biti okružen kreativnim ljudima i zadovoljan sam što ljudi s kojima radim imaju istu viziju kakvu imam i ja te su iz toga razloga projekti koje radimo odrađeni maksimalno.“
Ustrajnost u poslu
„U poslu je najbitnije ne biti pod stalnim pritiskom.“, naglašava Nikola. „Ja radim cijelo vrijeme kada sam budan, no to ne shvaćam kao posao nego nešto što zaista volim raditi.“, pojašnjava u nastavku. Mladim ljudima, ali i svima onima koji razmišljaju o pokretanju svoje poduzetničke ideje poručuje kako nije dobro ulaziti u poduzetništvo iz očaja. „Nije dobro kada se netko odluči za poduzetništvo jer je to popularno iz razloga što to nikad nije dobra motivacija.“. Nadalje, objašnjava kako je mišljenja da bi svakome motivacija trebala biti da radi ono što zaista voli i oko čega zaista ima strasti.
Osvrćući se na studente koji ulaze u svijet poduzetništva, Nikola priča kako jako puno studenata ima problema kada krenu u neki poduzetnički projekt jer sve žele odmah i brzo, a to je zapravo loše. „Studenti žele da sve bude savršeno, a kada shvate koliko je potrebno raditi da bi se to postiglo odustanu, međutim, najbolje je krenuti s nekom idejom što jednostavnije, a kasnije je nadograđivati.“, poručuje Nikola.