Studentica pete godine studija Komunikologije na Hrvatskim studijima u Zagrebu, Hana Smiljanić, vrlo vješto pliva i u poduzetničkim vodama. Iako joj studij oduzima dosta vremena, ipak je pronašla rupe u „krcatom rasporedu“ za vođenje vlastitog projekta koji se odnosi na otvaranje internetske stranice Luxuria. Luxuria zapravo pomaže malim poduzetnicima u njihovim nastojanjima da se približe široj publici koristeći društvene mreže, za što im je neophodna edukacija o mogućnostima društvenih mreža. Kroz opušteni razgovor s Hanom uspjela sam saznati nešto više o mogućnostima društvenih mreža, o Haninim planovima i o izazovima s kojima se susreće u poslu.
Mia: Kako si uopće došla na ideju da tvoj brand Luxuria nudi edukacije o korištenju društvenih mreža malim poduzetnicima? Kako si prepoznala tu nišu?
Hana: Pandemija je bila ključna za razvoj Luxurie. Ne znam bih li danas bila tu gdje jesam da nije bilo korone. Ljeto prije lockdowna, odradila sam 2 mjeseca prakse u agenciji za odnose s javnošću, no nisam bila zadovoljna iskustvom te sam bila željna još znanja. Nastavila sam tražiti razne prakse, prijavljivati se na studentske poslove, no kako se taman pred zimu počelo komplicirati stanje s pandemijom, uglavnom sam dobivala odbijenice. Kada je došlo do pravog zatvaranja, osjećala sam se nemoćno, a i zasićeno jedno te istih dana pa sam otvorila blog na Instagramu. Isprva je on služio meni kao ispušni ventil, dijelila sam recepte, slike iz prirode i moj lifestyle, ali ubrzo se pretvorio u domenu za dijeljenje savjeta o Instagramu, ali i drugih društvenih mreža za male poduzetnike. Svi su pričali kako nema posla, kako se sprema kriza i sve se činilo crno. Onda sam si rekla ,,e pa ako nema posla, ja ću si ga stvorit“ i to je tako i bilo. Moja sreća (iako nažalost tuđa nesreća) je bila u samoj pandemiji jer su svi bili ,,prisiljeni“ prijeći online pa im je trebala pomoć u vođenju profila, komunikaciji s publikom i sl. Kroz vrijeme, lansirala sam i edukacije koje su bile pun pogodak za mnoge poduzetnike koji nemaju budžet za aktivno plaćanje social media managera ili koji su jednostavno htjeli naučiti sve ,,tajne“ Instagrama.
Mia: U kojoj mjeri ti je pomogao studij Komunikologije, a u kojoj mjeri stručna praksa u tvom svakodnevnom radu s klijentima vezano uz oglašavanje na društvenim mrežama?
Hana: Studij komunikologije jako mi je pomogao u poslu kojim se danas bavim, ali ne konkretno u oglašavanju. Imali smo dobar broj praktičnih predmeta na faksu pa sam iz raznih vježbi koje smo radili povukla znanja za ovo čime se danas bavim u smislu poslovnog komuniciranja, prodajnog komuniciranja, odnosa prema klijentima, etike… Prvi od poslovnih planova koje sam pisala bio je po smjernicama mojeg profesora Trbušića, kojeg ovim putem pozdravljam jer mi je puno pomogao u tome kada zaista nisam imala nikakvog iskustva i profesora Labaša čiji su mi novinarski i etički predmeti pomogli u osobnom profesionalnom razvoju. Koliko god ti se čini nekada da na faksu previše prolaziš teoriju koja ti nikada neće trebati, kasnije shvatiš da je puno toga primjenjivo i u praksi te ti može pomoći kao usmjerenje za neku odluku. Međutim, samo oglašavanje (pogotovo digitalno, npr. korištenje Facebook Adsa) je nažalost slabo zastupljeno i tu sam morala uložiti trud da se naučim, a još uvijek se učim. To je svakako dio koji je potrebno uključiti u svaki studij komunikologije i odnosa s javnošću.
Mia: Obzirom da je u današnje vrijeme za poduzetnike jako važno oglašavanje na društvenim mrežama, zanima me na koji način pomažeš svojim klijentima u tome?
Hana: Ovisno o industriji unutar koje poduzetnik djeluje i tome kakav mu je budžet (radila sam s mnogima u pandemiji koji ga nisu imali uopće) kreiramo strategiju. Kod manjih budžeta fokusiramo se na organski rast, djelujemo tako da nas sam algoritam platforme ,,pogura“ i da se profil razvije. Trenutno se tu fokusiramo na reelse koji su prema Zuckerbergu najbrže rastući tip sadržaja danas i, uz TikTok videe, sve više zadržavaju pažnju korisnika. Reels se po ,,defaultu“ prikazuju osobama koje nas ne prate, a s obzirom na iskustvo u radu s njima usudila bih se reći da su najbolji besplatni alat za promociju profila. Osim toga, savjetujemo klijente i kako komunicirati s publikom u svojim opisima s obzirom na to koji cilj žele ostvariti (veću prodaju ili veće brojke pratitelja). Kod većih budžeta koristimo se i oglasima na Facebooku i Instagramu koji vrlo uspješno dolaze do ciljne publike te su preporuka svakome tko želi kvalitetno opstati u online svijetu.
Mia: Primjerice, Reels je popularni format za objavljivanje sadržaja na Instagramu, pa ne čudi da je potrebno Reels format implementirati u Instagram marketing strategiju. Na koji način neke ideje ili već postojeće sadržaje pretvaraš u kratku video Reels formu?
Hana: Za sebe, ali i ostale klijente reelse kreiram tako da zapišem potencijalna pitanja koja kupci ili pratitelji određenog profila mogu imati. Zatim u reelsu pokušavam odgovoriti na ta pitanja. Za reels je važno da on: educira, informira ili animira. Moramo ponuditi neku vrijednost zbog koje ćemo korisniku biti zanimljivi, zadržati ga na objavi, a onda i dobiti praćenje od njega. Kod kreiranja reelsa obavezno ispratim i trendove u glazbi, aktualne sinkronizacije koje kruže po mrežama i na taj način prilagodim ton i cijeli video svrsi. Reels mora biti kratak, jasan i dinamičan, stoga se uvijek trudim sažeti bit unutar njega. Ako su klijenti i polaznici edukacije, onda to radimo kroz naš reels tečaj. Ponosna sam na to što smo za sada skoro jedini koji ga provode i to tako praktično. Kroz njega, mi palimo kameru i snimamo zaslon te na Zoomu istovremeno palimo dijeljenje zaslona tako da polaznici vide kako izgleda cijeli proces snimanja i montaže. Mi pred njima doslovno snimamo reelse, radimo tranzicije svih vrsta i na kraju šaljemo snimljeni tutorial. Posebno se uspješnim ovaj tečaj pokazao uživo jer mnoge firme i njihovi social media manageri nemaju potrebno znanje o reelsima. Tada provodimo in-house edukacije i vježbe.
Mia: Gdje si ti sve prisutna? Gdje reklamiraš svoje usluge koje nudiš klijentima?
Hana: Posjedujem Instagram, Facebook i TikTok profil, no Instagram se za mene pokazao definitivno najjačim. Svakako vidim potencijal i u druge dvije spomenute domene, ali trenutno su još u nekoj početnoj, razvojnoj fazi. Razmišljam i o Pinterestu, budući da je on sve jači alat za poduzeća i povlačenje prometa na web mjesto.
Mia: Koji su ti planovi za budućnost? U kojem smjeru bi voljela razvijati svoj posao?
Hana: Edukacije, edukacije, edukacije! Obožavam prenositi znanje, pogotovo oko reelsa kada polaznici tečaja misle da to nikada neće shvatiti, a onda im pokažem da mogu. Moj san je dugo bio imati nešto svoje, ali i predavati na fakultetu predmet o društvenim mrežama jer to još uvijek nije adekvatno zastupljeno, a vidim priliku. Sve više ljudi nakon pandemije želi učiti o njima, posebno njihovo korištenje za poslovanje, a smatram onda i da je to elementarno znanje svim mladim studentima kojim se obučavaju za stručnjake odnosa s javnošću.
Puno se priča o društvenim mrežama, često loše i to s razlogom, no društvene mreže mogu biti super i imaju puno pozitivnih strana – ako ih ispravno koristiš. I za kraj da razbijem najveći mit svima koji su možda u dilemi: ne, nije istina da Instagram nije za poduzetnike. Kao i sve druge društvene mreže, danas je snažan alat za targetiranje ciljne publike, podizanje svijesti i razvoj brenda.
Link na Instagram profil: https://www.instagram.com/luxuria.edukacije/
Izvor slika: Vigor Klaić